ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗ-Συναγωνισμός και αποτέλεσμα ΣΤΟ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ
ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗ-Συναγωνισμός και αποτέλεσμα ΣΤΟ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ
Αναλύοντας το σύγχρονο ποδόσφαιρο, εντός και εκτός συνόρων, εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι έχει προκύψει τα τελευταία χρόνια μεγάλη βελτίωση σε όλους τους τομείς.
Η τεράστια αυτή βελτίωση επεκτείνεται και αφορά τον προπονητή και την προπονητική διαδικασία. Η προπονητική διαδικασία περιλαμβάνει την τεχνικοτακτική επιδεξιότητα, την ικανότητα λήψης απόφασης , την φυσική κατάσταση , την προετοιμασία του αγώνα και την συνεχή βελτίωση της ατομικής αλλά και της ομαδικής απόδοσης. Στην διαχείρηση όλων αυτών των καταστάσεων ο προπονητής πρέπει να αντιληφθεί τον συναγωνισμό και το αποτέλεσμα των χειρισμών του. Συναγωνισμός παικτών,συναγωνισμός ομάδων,συναγωνισμός στόχων και επιδιώξεων. Όλος αυτός ο ανταγωνισμός ανεβάζει το επίπεδο. Όπου δεν υπάρχει ανταγωνισμός δεν υπάρχει βελτίωση.
ΣΤΟΧΟΙ-ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ- ΑΓΩΝΑΣ
Οι προπονήσεις πρέπει να είναι ανταγωνιστικές,αντιληπτικές,τεχνικές και να περιλαμβάνουν πολλά θέματα τακτικής. Στο επαγγελματικό ποδόσφαιρο αλλά και στις ηλικίες πάνω των δεκαοκτώ η φυσική κατάσταση αποτελεί μεγάλο μέρος της προπόνησης. Επομένως οι όποιες ασκήσεις τεχνικοτακτικής θα πρέπει να συμβαδίζουν με τους στόχους που αφορούν τη σωματική προετοιμασία των παικτών. Ο προπονητής πρέπει να δημιουργεί συνθήκες τέτοιες ώστε να εξηπηρετεί όλους τους στόχους. Αυτούς της τακτικής αλλά και αυτούς της φυσικής κατάστασης.
Όλα έχουν σχέση με τον έλεγχο του ρυθμού, την διάρκεια και τον διαθέσιμο χώρο. Εδώ μπαίνει η επικοινωνία μεταξύ προπονητή, προπονητή φυσικής κατάστασης και παικτών. Όλοι πρέπει να αντιλαμβάνονται τους στόχους και πως θα τους πετύχουν.
ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗΣ
Οι προπονήσεις πρέπει να είναι προσαρμοσμένες σε συνθήκες αγώνα και να εξυπηρετούν πολλούς προπονητικούς στόχους. Επομένως παιχνιώδης μορφές 5 vs 5, 6 vs 6 σε μικρούς χώρους, 8 vs 8, 9 vs 9 στο μισό γήπεδο ή στα τρία τέταρτα και 11vs 11 εξυπηρετούν σε μεγάλο βαθμό. Επιλέγονται θέματα και ιδέες μέσα από τον αγώνα και μεταφέρονται στους ποδοσφαιριστές.
Τα θέματα μπορεί να είναι αμυντικά , επιθετικά και να αφορούν μια γραμμή ή συνεργασία γραμμών. Ακόμα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ασκήσεις χωρίς αντίπαλο, με αντίπαλο με μερική αντίσταση όμως πάντα πρέπει να καταλήγουν σε μορφή αγώνα. Οι οδηγίες σαφείς προς τους παίκτες, μερικές φορές με διάλογο και ερωτήσεις ώστε οι παίκτες να βρίσκουν και μόνοι τους λύσεις. Δεν πρέπει να τους αφαιρείται η πρωτοβουλία και η προσωπικότητα διότι την χρειάζονται στον αγώνα. Καθορισμένος χρόνος διάρκειας και ρυθμού με βάση τον στόχο από την πλευρά φυσικής κατάστασης και συχνός έλεγχος των καρδιακών σφυγμών.
ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ
Ο προπονητής αναγνωρίζει τις ανάγκες του αγώνα τις μεταδίδει στους παίκτες αλλά και αυτοί οφείλουν να αντιλαμβάνονται πλήρως την πληροφόρηση που παίρνουν. Συνήθως σε ένα σαρανταπεντάλεπτο μπορούμε να παρατηρήσουμε το εξής φαινόμενο. Στα πρώτα 15΄ οι ομάδες μπαίνουν δυνατά με στόχο την επιβολή στον αντίπαλο του δικού τους σχεδίου. Στο β΄ 15λεπτο ο αγώνας παίρνει μορφή , οι ομάδες σχήμα και μπορεί να δώσει και τρέχων αποτέλεσμα.
Στο γ΄ 15λεπτο αρχίζει να μπαίνει η κούραση στις αγωνιστικές ενέργειες των παικτών.Επομένως και το σχέδιο παιχνιδιού και οι στρατηγικές πρέπει να είναι μεταβαλλόμενες σύμφωνα με το φαινόμενο αυτό. Μέσα στον αγώνα γίνονται πολλά. Ο προπονητής με τους συνεργάτες του πρέπει να είναι σε συνεχή προβληματισμό ψάχνοντας λύσεις και τις αναζητούν με βάση τα εξής στοιχεία.
1.Το επίπεδο πίεσης των ομάδων.
2.Οι επιδράσεις που προκαλούν στις δύο ομάδες όλες οι πιέσεις
3.Το στυλ της ομάδας, κατά πόσο μπορεί να παίξει το παιχνίδι της και η εφαρμογή του σχεδίου. Μειονεκτήματα και πλεονεκτήματα.
4.Το στυλ της αντίπαλης ομάδας και το δικό της σχέδιο. Μειονεκτήματα και πλεονεκτήματα.
5.Ποια ομάδα έχει επιυχία μέσα στο παιχνίδι σε κάθε στιγμή του αγώνα. Αποτέλεσμα και έλεγχος του παιχνιδιού.
6.Αλλαγές που πρέπει να γίνουν σε σχέση με το αποτέλεσμα και τι θα εξυπηρετήσουν.
7.Το επίπεδο της κούρασης και της πίεσης καθώς και οι επιδράσεις τους στα τελευταία 15΄ των δύο ημιχρόνων.
Με βάση τα πιο πάνω ο προπονητής και οι παίκτες πρέπει να διαχειριστούν τον αγώνα. Η διαχείρηση έρχεται μέσα από την προπόνηση την εβδομάδα ή τις εβδομάδες που προηγήθηκαν. Η αναγνώριση εκ των προτέρων των συνθηκών και η πρόνοια για το απρόοπτο. Ο ρυθμός που πρέπει να μπαίνει στον αγώνα και οι αποφάσεις που λαμβάνονται από τον προπονητή σε συνεχή επικοινωνία με τους παίκτες ώστε και αυτοί να αποφασίζουν για τις αγωνιστικές τους ενέργειες. Αξιοποίηση της ανάπαυλας και νέα πληροφόρηση προς τους παίκτες. Επικοινωνία σε περίπτωση αλλαγής ρόλων και σχεδίου παιχνιδιού.